Los Tres Reyes

Three Kings Day in Revolutionary Cuba

Orlando Luis Pardo Lazo  and translated by Alex Higson

January 6, 2014

In Cuba, it’s not uncommon for children to say: “The Three Kings are Fidel, Camilo, and Che.”

Ask any Cuban child the question: “What are the names of the Three Kings?”

I still don’t even know them myself. I always forget one of them. Or pronounce their names badly.

Of course, ignorance is far preferable to insanity. Or rather, to the audacity with which I’ve heard more than one young kid (and even some that aren’t so young) say: “The Three Kings are Fidel, Camilo, and Che.”

Even our Catholic traditions seem to begin at that chapter of Genesis 1:1959, marked by the triumphant January of the Cuban Revolution. However, religious persecution on the island wasn’t satisfied with its history of expropriations, prisons, concentration camps, lifelong exile, shootings, and other barbarities. Right from the start, God fought a losing battle against Castroism, which is now in decline. But yet another defining phase is rearing its head: The phase of forgetting.

In a country without religious teaching in schools, where not a single clergy member has appeared in the media for more than half a century, there’s no point in waiting for a miracle.

In fact, it’s pointed out from time to time that on January 6, 1959 it was Fidel Castro himself who flew in a small plane over the Sierra Maestra, throwing down toys to the poor peasant children like manna from heaven.

“Without magic and without legends, but with struggle and with love, the Revolution will come without star-covered saints,” sang Pablo Milanés in one of the most beautiful ballads of the revolutionary epic.

How long has it been since anyone in Cuba reprinted or imported the Bible, even for profit?

Let’s not ask the Cuban children any of these questions. They are the future, and it’s not their fault that their predecessors have robbed them of so much.

Perhaps Pablo Milanés was right in his forgotten theme song “Día de Reyes” (Three Kings’ Day) when he sang: “Save your laughter for tomorrow and dry your tears, while freedom comes.”

Three Kings Day in Revolutionary Cuba

Orlando Luis Pardo Lazo

January 6, 2014

Pregúntenle a un niño cubano al azar: ¿Cuáles son los nombres de los Tres Reyes Magos?

Yo mismo no me los sé todavía. Siempre se me olvida uno. O lo pronuncio mal.

Claro, siempre es preferible la ignorancia antes que el disparate. O más bien el desparpajo con que he oído decir en La Habana a más de un chiquillo (o ya no tan chiquillos): Los Tres Magos son Fidel, Camilo y el Ché.

Hasta nuestras tradiciones católicas parecen hoy comenzar en ese Génesis 1:1959 que fue el enero triunfante de la Revolución Cubana. La persecución religiosa en la Isla no se conformó con su historia de expropiaciones, cárceles, campos de concentración, exilios de por vida, fusilamientos, y demás barbaridades. Dios perdió desde el inicio esa guerra contra el castrismo, ahora ya en decadencia. Pero amenaza aún otra etapa definitiva: la de la desmemoria.

En un país sin escuelas de inspiración religiosa, y donde hace más de medio siglo ningún pastor aparece en los medios de comunicación, tampoco sería lógico esperar un milagro.

De hecho, lo que se recuerda a ratos es que el 6 de enero de 1959 fue precisamente Fidel Castro quien voló en una avioneta sobre la Sierra Maestra, lanzando como maná del cielo muchos juguetes a los niños del paupérrimo campesinado de aquella zona.

“Sin magias y sin leyendas, y con lucha y con amor, vendrá la Revolución sin santos llenos de estrella”, cantaba Pablo Milanés en una de las baladas más hermosas de la épica revolucionaria.

¿Desde cuándo en Cuba no se reedita o importa la Biblia, incluso con fines comerciales?

Mejor no le pregunten nada a un niño cubano al azar. Ellos son el futuro y no tienen la culpa de lo que sus antecesores le robaron.

Tal vez sea el propio Pablo Milanés quien tenga razón en aquel mismo olvidado tema Día de Reyes: “Guarda tu risa para mañana y seca hoy tu llanto, en tanto llega la libertad”.

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